Skit i media, be yourself

Strålkastarljuset hamnar på Jennifer Lopez, sen vill hela världen ha en putande och stor rumpa. Fokus på Kate Moss och alla vill ha en platt mage och strävar efter lår som inte ens rör vid varandra när man korsar benen.

Genom bland annat tv, tidningar och stora affischer trycker äckelmedia in i våra huvuden att man ska se ut som en modell, eftersom media är modevärlden och modevärlden skapar våra ideal. Den dumma strävan efter att se ut som de kända människorna och modellerna kan vissa fall leda till anorexi, bulimi och drogmissbruk. De som är mest drabbade är vi tonåringar eftersom man befinner sig i en identitetsprocess och inte riktigt vet var man står.
På 60-talet kom Twiggy och blev en stor känd modeikon med sin sjukligt smala kropp och i mitten av 90-talet anlände minimjölken, Lätta och andra lågkaloriprodukter som skulle hjälpa oss i en bit på vägen i "kampen mot vikten" eftersom alla ville se ut som kända Twiggy. Det blev sedan en stor vändning när Anna-Nicole Smith blev underklädesmodell för H&M och bröt den magra trenden med sin normalbyggda kropp som ansågs vara "mullig". Men sedan kom Madonna och visade att det gick att gå från fyllig till skinny, och många andra kvinnor valde att gå i hennes fotsteg. Media är stort, världstäckande och kan nå i princip alla och har fokusering på ett smalt och avmagrat kroppsideal, och som idiotiska lättpåverkade individer gör vi oftast allt media visar och säger. 


Så för att ändra alla kvinnors kritiska syn på sig själva och ge unga flickor ett bra inflytande och något bättre att sträva efter borde hälsosamma och kurvigare kvinnor tas in i modevärlden. Men det kommer ALDRIG hända för att media är som en stor och egoistisk fucking makt, så därför måste alla jävla lättpåverkade människor lära sig att vara sig själva och stå upp för sig. Som T sa innan: "Gör det DU vill göra med ditt liv!" Och jag slår vad om att inte en enda person vill leva sitt liv i ständig oro över att ha gått upp ett gram efter ha ätit dagens enda mål, en morot.

"Drack en juice imorse och sen tränade jag på gymmet i två timmar. Sen var jag ute och sprang för att jag fick ångest när jag hade ätit en avokado, någon som vet hur många kalorier som finns i en avokado?? Nu mår jag jättedåligt, vet inte varför.." (taget från en anonym bloggerska) Jag är trött på att höra folk som klagar på sig själva trots att inget är fel! Att väga 38 pannor är varken hälsosamt eller snyggt, så ge er. Så skit i hur de andra ser ut, avskaffa idealmanin!

Be yourself
/FKB-C


Kommentarer
Postat av: Anonym

bra blogg, kommentera gärna min också :)

XoXo T

2008-02-09 @ 16:50:14
URL: http://livingthelife.blogg.se
Postat av: FKB-T

Right on da spot, C.
Alla tummar upp ;)

2008-02-09 @ 17:52:44
Postat av: Johannus

håller med helt!

2008-02-10 @ 16:17:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0